Wednesday, November 7, 2012

خانواده "ستار بهشتی" از زندانیان سیاسیِ جنبش سبز:


به ما گفتند جنازه‌اش را از کهریزک بگیریم و خفه 

شویم

شبکه های اجتماعی و وبسایت های جنبش سبز از “شهادت یکی از هواداران این جنبش در زندان اوین، پس از بازجویی و شکنجه” خبر داده اند. بنا بر این اخبار، پلیس امنیت به خانواده ی “ستار بهشتی” که روز هفتم آبان ماه بازداشت شده بود اطلاع دادند که این جوان ۳۵ ساله جان خود را از دست داده و آنها باید برای دریافت پیکرش مراجعه کنند.
وبسایت کلمه که با خانواده این زندانی جنبش سبز گفت و گو کرده در خبر اولیه خود نوشته بود: “با توجه به اینکه هنوز جنازه ای تحویل  خانواده نشده، کلمه نمی تواند درباره ابعاد دقیق این خبر به طور قطعی قضاوت کند که آیا این یک سناروی امنیتی برای تهدید خانواده است یا فاجعه ای  است که به دنبال سرپوش گذاشتن بر روی آنند.” اما “کلمه” ساعتی بعد و در خبری تکمیلی نوشت: ماموران امنیتی در تماس تلفنی دوباره با خانواده ستار بهشتی، از آنها خواسته اند فردا جنازه این زندانی ِکشته شده را در کهریزک تحویل بگیرند.
به گفته شاهدان عینی از زندان اوین که در ملاقات با خانواده هایشان سخن گفته اند، ستار بهشتی در بازجویی ها به شدت مورد ضرب و شتم و شکنجه قرار گرفته و آثار کبودی و شکنجه بر تن و صورت و سر این زندانی سیاسی مشهود بوده است.
زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین که ستار بهشتی یک شب را در آنجا سپری کرده بود روایت کرده اند که بدن این جوان زیر ضرب و شتم له شده و یک جای سالم در بدنش نبوده است. خبرنگار وبسایت کلمه در این باره با خواهر ستار بهشتی تماس گرفته که خانم بهشتی گفته است: شوهرم را خواستند و به او گفتند برو مادرش را آماده کن. قبر بخر. فردا بیا جنازه را تحویل بگیر. همین. هیچ چیز دیگری نمی دانیم. نمی دانیم چرا کشتند. اصلا چی شد. نمی دانیم چی شد. داداشم سالم از خونه رفت. با پای خودش رفت. همه دیدند که سالم بود. برادرم  حتی قرص سر درد نمی خورد. سالم سالم بود.
ستار بهشتی هفتم آبانماه در منزل شخصی اش در رباط کریم توسط ماموران پلیس فتا بازداشت شد. این زندانی سیاسی ۳۵ ساله و یک کارگر ساده است که در هنگام بازداشت نان آور خانواده اش بود. ستار بهشتی که در بازجویی ها تحت فشار برای اعتراف و پذیرفتن خواست بازجویان فتا بوده است پس از مقاومت به صندلی بسته می شده و مورد ضرب و شتم قرار می گرفته است.
یک عضو خانواده وی می گوید: “گفتند با هیچ جا مصاحبه نکنید اگه مصاحبه کنید پدرتان را در می آوریم. داداشم کاری نکرده بود چیکار مگر کرده بود. از آن سه شنبه که بردند تا الان هیچ خبری ازش نداشتیم که امروز خبرش را برایمان آوردند”.
روز گذشته نیز مادر ستار بهشتی با تشریح نحوه دستگیری فرزندش به “سحام نیوز” گفته بود: “نزدیک ظهر بود و من در خانه نشسته بودم وقتی صدای در آمد رفتم جلوی منزل، شخصی به من گفت آقا ستار هست؟ و هنگامی که من قصد داشتم درب منزل را ببندم فرد دیگری هم آمد و درب منزل را فشار دادند و وارد خانه شدند”.
مادر این زندانی سیاسی افزود: “من به مامورین گفتم شاید دخترم در منزل با لباس نامناسبی باشد که مامورین بدون توجه به حرفهای من وارد شدند و تمام وسایل از جمله کامپیوتر فرزندم و تمامی دست نوشته ها و مطالب وی را با خود بردند.حتی برای بردن فرزندم اجازه نمی دادند تا لباسهایش را عوض کند. از یکی از مامورین خواهش کردم تا دستان فرزندم را باز کند و اجازه دهد تا فرزندم لباس خود را تغییر دهد که بهر حال یکی از دستان وی را باز کردند و از آن تاریخ تا کنون هیچگونه خبری به من نمی دهند که فرزندم را به کدام محل انتقال داده اند”.
وبسایت کلمه نوشته است “کشته شدن یک زندانی دیگر در اوین، آن هم حدود ده روز پس از بازداشت و در پی شکنجه های تکان دهنده ای که برای افشای ابعاد آن هنوز باید منتظر بود، فاجعه ای است که مشخص نیست مسئولان قضایی و امنیتی چگونه می خواهند پاسخگوی آن باشند و چه توضیحی در این باره برای مردم و خانواده ی این زندانی دارند که فرزندشان پشت دیوارهای زندان نظارت ناپذیر اوین، زیر شکنجه کشته شده است”.
در همین حال وبسایت سحام نیوز نیز در گفت و گویی با مادر و عموی ستار بهشتی، به انتشار جرییاتی از این فاجعه پرداخت. در این گزارش آمده است، مادر آقای بهشتی در حالی که به شدت گریه می کرد و نام ستار را فریاد میزد می گفت: “امروز به ما تماس گرفتند که فردا بیایید جنازه را تحویل بگیرید؛ اعتراف نکرده.”
مادر این شهید جنبش سبز که قادر به ادامه صحبت نبود از خبرنگار خواست تا با عموی ستار صحبت کند. عموی ستار بهشتی گفت: “از ما خواسته اند فردا صبح پس از هماهنگی با ماموران به کهریزک مراجعه کنیم و جنازه را تحویل بگیریم.”عموی ستار افزود: ” تا امروز هیچ خبری از وی نداشتیم. تا اینکه امروز دامادمان را احضار کرده اند و به وی میگویند که ستار فوت کرده و به مادر و خواهر وی اطلاع دهید.”
عموی ستار بهشتی گفت: “هنگامی که علت فوت را جویا شدیم به ما گفتند خفه شوید و به شما ربطی ندارد”.

مرخصی درمانی حسین رونقی ملکی

ندای سبز آزادی:سیدحسین رونقی  ملکی، وبلاگ نویس محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوین به مرخصی درمانی آمد.
حسین رونقی ملکی به دلیل وضعیت حاد کلیه هایش در مرخصی درمانی به سر می برد که برای کمک به زلزله زدگان آذربایجان عازم این مناطق شده و به همراه تعدادی دیگر از امدادگران داوطلب بازداشت شد.
وی در نامه هایی اتفاقات رخ داده بر امدادگران داوطلب بازداشت شده را تشریح کرده بود.حسین رونقی ملکی در نامه ای به رهبری نوشته بود:آنچه بر امدادگران و نیروهای داوطلب و مردمی رفت یکی از تاسف بار‌ترین پرونده‌ها در اسناد قوه قضایی جمهوری اسلامی است. آیا شما باور می‌کنید که هنوز هم امدادگران بازداشت شده را تهدید و وادار به سکوت می‌کنند تا از حقوق خود دفاع نکنند و از ظلم‌ها و قانون شکنی‌ها پرده برندارند. پیش از آن نیز در اداره اطلاعات تبریز و پلیس اطلاعات و امنیت به عقاید بسیاری از امدادگران توهین شد، روزهای بسیاری را به صورت غیرقانونی و بدون تفهیم اتهام در بد‌ترین وضع و زیر فشارهای غیر انسانی در بازداشت به سر بردند. بازجویان به تفتیش عقاید پرداختند و با ورود به خصوصی‌ترین مسایل امدادگران آن‌ها را وادار به اعترافات غیرواقعی و خلاف کردند. ضرب و شتم امدادگران برای کسب اعترافات غیرواقعی از تلخ‌ترین رخداد‌ها بود و تلخی آن در سوابق برخورد نهادهای اطلاعاتی، امنیتی فراموش نخواهد شد.